Kycklingcurrygryta!


Receptdags! :)


4 Kycklingfileér
1 Röd paprika
1 Orange paprika
2 Små burkar bambuskott
1 Paket färska sockerärter
½ Zuccini
2 Burkar kokosmjölk
1 Kycklingbuljongtärning
1 Hönsbuljongtärning
Curry (gul)
Salt
Vitpeppar
Socker ( 1tsk kanske)
gurkmeja (om du vill, men va försiktig för den kan förstöra om det blir för mycket)
Kaffir limeblad (Torkad)


Skär kycklingen i små bitar och fräs så dom får lite färg, salta och peppra en skvätt.
Lägg dom sedan i en större gryta.
Skiva paprikorna och ganska tunna bitar av zuccinin. Fräs på paprika, zuccini, bambuskott hastigt i het panna och lägg dom sedan i grytan med kycklingen.

Börja med såsen.
Häll olivolja i en panna (med höga kanter) så att det nästan täcker botten, strö sedan över curry (detta blir det svåra för jag använder ALDIRG mått utan jag bara slaffsar i och så blir det awesome:P haha) men kanske en matsked eller kanske två? haha mycket ska det va men börja med lite så kan man ha i mer sedan.
Sedan ska kokosmjölken i, puttra i några minuter och ha sedan i buljongtärningarna (jag tog en av varje bara för att jag hade det hemma men det går väl asbra med 2 höns också.) Puttra puttra.. smaka.. mer curry?? salt? en svätt socker brukar balansera ut smakera ganska bra!? gurkmeja?


Sådärja.. 1..2..3 Grytor på gång.. :)



Och nu slänger du i såsen i kycklingpannan och låter allt få gifta sig,
smaka av igen? Är det bra så slänger du i sockerärtorna och typ ett
kryddmått kaffirblad och väntar i ca 5 min... VOILA!



Servera med en klick kladdig ris och strö lite
kaffir limeblad över enbart för att det är snyggt. :)



NJUUUT!





Tala ut

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0